de communicatiemuur

Alsof je tegen een muur praat

Op een mooie dag heb je een briljante ingeving. Je vertelt enthousiast je verhaal en je legt uit hoe het moet gaan gebeuren. Na afloop ben je tevreden over je mooie plan. Het zal binnenkort wel gerealiseerd worden.

jammer maar helaas

Dat wordt een teleurstelling. Na een paar dagen blijkt namelijk dat jouw plan helemaal niet is begrepen. En het enthousiasme van je luisteraar is ook niet echt groot. Hoe kan dat, nou? denk je.

Als we in gesprek zijn met elkaar, willen we nog wel eens wat te snel gaan. Misschien heeft je verhaal meer toelichting nodig. Je dacht dat die ander het wel zou snappen. Je dacht dat jullie op dezelfde golflengte zaten. Nou, dan kan hij het toch ook gewoon doen.

Kortom, miscommunicatie. Het loopt niet zoals verwacht, met kleine of grote gevolgen van dien. In het vak spreken we over de communicatiemuur.

de communicatiemuur

Bij de communicatiemuur hanteren we vijf regels:

bedoeld ≠ gezegd
gezegd ≠ gehoord
gehoord ≠ begrepen
begrepen ≠ accoord
accoord ≠ gedaan

Dat wat je hebt bedoeld, is nog niet hetzelfde als wat je daadwerkelijk hebt gezegd. En wat je hebt gezegd, is misschien niet wat de ander heeft gehoord.

Wanneer de ander jou heeft gehoord, wil dat nog niet zeggen dat hij het ook heeft begrepen. Bovendien is begrepen niet hetzelfde als accoord. En als het dan accoord is, dan wil dat nog niet zeggen dat het ook wordt gedaan.

Door elke regel/ steen te toetsen, kun je pas een stevige muur maken. Vraag bijvoorbeeld eens ‘Heb je gehoord wat ik heb gezegd?’, ‘Welke valkuilen zijn er volgens jou?’, ‘Wanneer zou je het kunnen doen?’

non-verbale signalen

Maar let ook op andere non-verbale signalen. Gaat iemand bijvoorbeeld met de armen over elkaar zitten, dan kan dat een teken van weerstand zijn. Neem dat dan niet aan, maar stel een vraag: ‘Ik heb het gevoel dat je het er niet mee eens bent. Klopt dat?’ Het kan namelijk ook zo zijn dat de ander het gewoon fijn vindt om met de armen over elkaar te zitten…