van seo tot screenreader

Alt teksten – voor SEO en screenreader

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Tenminste, als je visueel bent ingesteld. Maar eigenlijk is een afbeelding niets. Niet zichtbaar voor Google om te kunnen indexeren. En niet leesbaar door een screenreader, een tool die blinden en slechtzienden gebruiken om een website te ‘lezen’.

Vanuit SEO perspectief kennen we het belang van alternatieve teksten natuurlijk al. Het maakt niet uit welk CMS je gebruikt, er is wel een plek om de beschrijving in te vullen. Goed voor de vindbaarheid van je website.

Voor gebruikers die een screenreader hebben, is de alt-tekst ook belangrijk. Een screenreader kan geen afbeelding ‘lezen’, wel de alternatieve tekst als deze is ingevoerd. Zo kan een gebruiker met een visuele beperking toch de afbeelding ‘zien’. Belangrijk dus om aandacht aan alt-teksten te besteden.

Maar dan niet dubbelop doen. Je hoeft in de alt-tekst niet te vermelden dat het om een afbeelding gaat. De tekst ‘afbeelding van een appel’ zou door een screenreader voorgelezen worden als ‘afbeelding, afbeelding van een appel’. Beetje raar.

Wat je wel kunt doen, is het verwerken van zoekwoorden in de alt-tekst, bijvoorbeeld ‘een groene appel’. Dat helpt zowel Google als visueel beperkte gebruikers.