Contentstrategie

Trends voor 2020

Focus

De digitale drukte om ons heen wordt door steeds meer mensen als hinderlijk ervaren. En zelfs nog erger; slecht voor je gezondheid, je prestaties en je menselijke relaties.

Digitaal is het nieuwe roken. Bij concerten zie je gelukkig steeds minder mobieltjes in de lucht, en mensen met een selfiestick worden inmiddels vrijwel in hun gezicht uitgelachen.

Naast de digitale wereld is er veel ruimte voor de analoge spelletjes. De kartonnen bordspelletjes zijn populairder dan ooit.

Voor je contentstrategie betekent dit vooral: zet een offline verbinding op met de mensen die je wilt bereiken. Zorg dat mensen elkaar (in het) echt kunnen treffen.

Het bedrijf als vriend en partner

Kunnen we een merk nog wel vertrouwen? Het antwoord op die vraag wordt volgend jaar belangrijker dan ooit. Inmiddels is vertrouwen een doorslaggevende factor geworden bij de vraag of consumenten wel of niet in zee gaan met een bepaald merk of een bepaald bedrijf.

Dat vertrouwen moet zichtbaar en voelbaar worden. Door te laten zien dat je oog hebt voor mensen, en begrijpt wat er aan de hand is in de levens van je publieksgroepen. En wat er gaande is in hun wereld, ook buiten jouw product om.

Welke impact heeft het merk op de wereld waarin die persoon leeft? De besluitvorming vindt dus pas plaats op die laatste plek, helemaal aan het eind van de customer journey (klantreis).

Het einde van de influencer

Het vertrouwen van mensen in social media daalt nog steeds. We wantrouwen de platforms en de vele professionele gebruikers (trollenfirma’s) die deze media gebruiken om fake news te verspreiden.

Inmiddels gaat de rot verder en worden ook de digitale influencers niet meer vertrouwd. Alleen influencers die in het echte leven een plaats hebben veroverd, zijn nog succesvol op social media. Denk aan kookboekenschrijvers, televisiepersoonlijkheden, krantenmensen, musici. Kortom: de mensen die hun autoriteit hebben opgebouwd in de traditionele media en in de analoge wereld, doen er nog toe.

Nieuwe werken vs newsroom

Het nieuwe werken is dood. Alleen weten veel HR-mensen dat nog niet. Hun personeel inmiddels wel. Ze zitten thuis met een burn-out, hebben last van eenzaamheid of twijfelen aan hun baankeuze.

In ‘newsrooms’ worden teamleden fysiek bijeen gebracht. Professionals van alle communicatie-disciplines: social media, website, woordvoering, crisiscommunicatie, magazine, persberichten, nieuwsbrieven, design, en natuurlijk data-analisten. Fysiek inderdaad, dat betekent: eigen bureau, eigen stoel, letterlijk: je eigen plek in de wereld.

LinkedIn is het nieuwe Facebook

Het organische bereik op facebook daalt naar een dieptepunt. LinkedIn neemt (een deel van) die plaats in. Het is immers meer gefocust: het gaat vooral om loopbaan, werk, bedrijfsleven, economie.

LinkedIn is bovendien het perfecte platform voor bereik onder het ‘denkende deel der natie’. En een ideale plaats om te bouwen aan je merkbekendheid, je employer branding, en je integriteit als bedrijf.