tekstschrijver
Uit woordenwolken regenen de mooiste zinnen.

Tekst laten schrijven

Je hebt ‘iets van tekst’ nodig? En je wilt ook vindbaar zijn met goede SEO teksten. De laatste jaren zijn we steeds meer visueel ingesteld geraakt. Foto’s, afbeeldingen en pictogrammen maken op een eenvoudige manier iets duidelijk. Toch zal tekst altijd een belangrijke rol blijven spelen. Als toelichting bij beeldmateriaal, maar ook op zichzelf staand. Met teksten kunnen we verhalen vertellen, informeren met productbeschrijvingen en instructies geven.

Met een goede tekst creëer je een bepaalde sfeer, een behoefte aan een product of dienst. Het maakt niet uit of je al een bestaande tekst hebt, of dat het alleen nog maar in je gedachten zit. Ik help graag om er een mooi verhaal van te maken, passend bij jou als persoon of organisatie.

Klaar om verder verwerkt te worden als teksten voor de website, voor SEO optimalisatie, een nieuwsbrief, een persbericht, op social media, als gebruikershandleiding, in een brochure. Handig.

Meer weten over teksten? Lees dan hieronder verder over doelen, toepassingen en vormen van teksten. 

Verhalen vertellen met tekst
Verhalen vertellen met tekst

Het doel - Waarvoor heb je de tekst nodig?

Zoals hierboven al even kort benoemd, zijn er heel veel verschillende vormen en mogelijke toepassingen van tekst. Waarvoor heb je de tekst eigenlijk nodig? Laten we daar eerst eens naar kijken.

Er is namelijk altijd een doel. Of je het nu bewust kiest of niet, je wilt iets met een tekst bereiken. Er is een reden waarom je de tekst wilt (laten) maken. Dan is het goed om te bedenken wat je wilt dat de lezer gaat doen. Zo wil je in een nieuwsbrief bijvoorbeeld nieuwswaarde bieden en informatie geven. In een blog wil je vooral vertellen en enthousiasmeren. En op een verkooppagina van een webshop wil je de lezer juist aanzetten tot actie, tot de aankoop van je product.

In de tekstbranche en de commerciële wereld worden teksten onderscheiden op basis van hun doel. We houden daarbij deze 5 categorieën teksten aan:

  • informeren (nieuwsbrief, persbericht, jaarverslag)
  • instrueren (instructies, recept, gebruikershandleiding)
  • entertainen (gedicht, social media post, blog)
  • overtuigen (flyer, website, webshop, social media post)
  • aanzetten tot actie (advertentie, productpagina van webshop, donatiebrief goed doel)

Tip: lees ook eens de blogs over tekstschrijven voor handige tips, zoals het gebruik van alt-teksten voor SEO optimalisatie.

Toepassingen - In welke vorm ga je de tekst gebruiken?

Een andere manier om naar teksten te kijken is op basis van de verschillende toepassingen van teksten. Om je een beeld te geven, ik heb inmiddels teksten voor heel veel verschillende middelen gemaakt. Van nieuwsbrieven voor een hotel/ restaurant tot een cursustekst over geld. En van productomschrijvingen voor taarten tot blogs over vogelvoer. Telkens weer anders. Telkens weer precies afgestemd op het doel en identiteit van het bedrijf.

De vorm - Hoe moet de tone-of-voice van de tekst zijn?

Door een tekst precies af te stemmen op de identiteit van een bedrijf, zorg je ervoor dat een lezer/ ontvanger een goed en consistent beeld van het bedrijf krijgt. Dat klinkt in gewikkelder dan het is. Het gaat er vooral om dat een tekst aansluit bij andere uitingen. Wordt een gast van een hotel bijvoorbeeld op luxe wijze ontvangen, dan moet een tekst van een nieuwsbrief niet in jij-vorm geschreven worden. Het gaat om de tone-of-voice van de tekst. En ja, dat geldt ook voor social media. Lees dit korte stukje over tone-of-voice voor social media maar eens. Interessant.

Voor online teksten komt er nog een factor bij. Namelijk de digitale toegankelijkheid van een tekst. In de wet voor digitale toegankelijkheid is bepaald waaraan een online tekst moet voldoen, zodat deze door iedereen goed begrepen wordt. Het leesniveau van een tekst moet op B1 zijn. Dat betekent korte zinnen en geen onnodig ingewikkelde woorden of termen.