social media iconen

Het uitbesteden van social media beheer

‘Social media is een verzamelbegrip voor de online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers.’

Volgens onderzoeken zouden wij in Nederlands gemiddeld per dag 98 minuten op social media zitten. Gemiddeld, want jongeren brengen verreweg de meeste tijd op social media door.

Logisch dus dat de inzet van social media een belangrijk onderdeel van je communicatiestrategie is en zeker zou moeten zijn. Dat neemt niet weg dat veel ondernemers het moeilijk vinden om hier tijd voor te vinden. Dan is uitbesteden een goed idee.

De afweging

Als je overweegt om je social media beheer uit te besteden, heb je vast een aantal vragen. Logisch, enerzijds wil je deze werkzaamheden niet meer doen, anderzijds wil je wel een gevoel van controle blijven houden. En dat kan ook. Ik pas mij graag aan zoals jij het wilt en op een manier zoals het past bij jouw bedrijf. Dit is zoals ik het voor mij zie.

Hoe gaan we samenwerken

Eerst houden we een goed gesprek. We maken kennis en zorgen voor een inventarisatie. Welke kanalen heb je en wil je (gaan) inzetten? Waar zit je doelgroep? Hoe kun je hen aanspreken? Wat heb je tot nu toe met social media gedaan? Wat wil je juist gaan bereiken? Dit is de basis voor de verdere samenwerking.

Dan bepalen we de verdeling van de werkzaamheden. Misschien kom je tot de conclusie dat je een deel liever zelf blijft doen. Prima. Of je besluit dat je alles volledig aan mij over wilt laten. Helemaal goed. We overleggen wie wat gaat doen, wat ik aan input nodig heb, maken een planning en kunnen dan aan de slag.

Als het nodig is, zal ik in deze fase ook de verschillende kanalen even updaten en met elkaar uitlijnen. Dan hebben we een mooie start en krijgen we een optimale herkenbaarheid van je online zichtbaarheid.

Wat krijg je

De ideale content bestaat uit een mooie afwisseling van berichten op je tijdlijn. Denk bijvoorbeeld aan posts met weetjes, tips, informatie over je bedrijf, promoties en acties, interessante links naar derden, inhaakmomenten speciale (feest-)dagen etc.

De berichten zullen aansluiten op je andere uitingen van bijvoorbeeld je website, winkel of bedrijfspand en eventuele nieuwsbrief. Dat is belangrijk voor een goede en krachtige communicatiestrategie.

Wat levert het op

Tijd. En indirect geld en rust. Als je zelf de social media berichten verzorgd, dan heb je al gemerkt dat daar best wat tijd in gaat zitten. Nadenken wat je zult gaan vertellen, het beeld- en tekstmateriaal klaarmaken en dan nog het inplannen en plaatsen van de berichten. Allemaal tijd die je aan andere zaken kunt besteden. En misschien ook wel taken die zelfs veel liever doet.

Goed overleg

Voor een ideale samenwerking, vind ik het belangrijk om goed te kunnen overleggen. Periodiek hebben we even contact over de voortgang. Gewoon even doornemen hoe het gaat en wat we de komende periode kunnen verwachten. In de praktijk zullen we wel merken wat een fijne frequentie is. Daarnaast denk ik altijd graag met je mee over andere manieren om je bedrijf verder onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via blogs, persberichten, adverteren of events. Door die wisselwerking zullen we een succesvolle samenwerking tegemoet gaan.

Contact

Klaar om aan de slag te gaan? Of heb je misschien een vraag die nog niet beantwoord is?

Neem gewoon even contact op, ik help je graag!