conversiepaginas klikken en kassa

Klikken en kassa. Het succes van conversiepagina’s.

Leuk hoor, zo’n website. Het ziet er mooi uit. Het trekt ook wel wat bezoekers. Dat gaat allemaal wel prima. En verder? Uiteindelijk wil je toch ook resultaten boeken. Wat je definitie van resultaat is, is natuurlijk sterk afhankelijk van je branche en doelstelling. Maar aan het eind van de rit moet het wat opleveren, je wilt converteren. In online termen spreken we daarom van conversiepagina’s.

Wat zijn conversiepagina’s?

Een conversiepagina is een webpagina (binnen je eigen website) waarop je wilt dat je bezoeker een bepaalde actie gaat verrichten. In het geval van een webshop is dat simpel: je wilt dat je bezoeker het product gaat bestellen en afrekenen. De transactie op de betaalpagina is dan de conversie. Of je hebt een hotel en je wilt dat bezoekers een kamer gaan boeken. De bevestiging van de reservering is dan de conversie.

Voorbeelden van conversiepagina’s

Zoals gezegd zijn er heel veel verschillende mogelijkheden voor conversiepagina’s. Van productverkoop tot download van een e-boek. Het is maar net wat je doel is. Even een lijst met ideeën en voorbeelden voor conversiepagina’s:

  • verkooppagina
  • inschrijfpagina voor e-mailinglijst
  • registratiepagina voor webinar of evenement
  • aanvraagpagina voor offerte of demonstratie
  • contactpagina
  • betaalpagina
  • enquêtepagina voor marktonderzoek
  • vacaturepagina voor aantrekken sollicitanten
  • blogpagina’s voor reacties en social media shares
  • videopagina’s voor abonnees

Tips voor conversiepagina’s

Op een conversiepagina wil je alle mogelijke afleiding verwijderen. Je wilt immers dat je bezoeker maar één ding gaat doen. Converteren. De actie uitvoeren die jij wilt dat hij/ zij gaat doen.

  • verwijder overbodige menu items
  • verwijder knoppen naar andere of externe pagina’s
  • laat de footer en zijbalken weg
  • verberg social media buttons
  • leid je bezoeker stap voor stap door het proces
  • geef duidelijk aan hoe ver hij/ zij al is
  • laat zien dat je de bezoeker begrijpt, neem alle twijfels weg
  • voeg eventueel urgentie toe, bijvoorbeeld dat het aanbod beperkt geldig is
  • zorg ervoor dat je actieknop er goed uitspringt

En dan, ga meten. Meet regelmatig hoe het met je conversie is gesteld. En stuur bij waar nodig.

Meer weten over het gebruik van de juiste zoekwoorden? Lees dan eens het blog 7 tips voor zoekwoorden op je website.