marketing 3.0 de wereld verbeteren

Marketing door de jaren heen

Volgens marketinggoeroe Philip Kotler heeft het vakgebied marketing zich in de afgelopen decennia ontwikkeld van marketing 1.0 tot marketing 3.0.

Deel je hoofd, hart en geest

Marketing 1.0 is volgens Kotler de traditionele vorm van marketing. Marketeers onderscheiden daarbij hun merken op basis van rationele productclaims om zo een plek te veroveren in de hoofden van potentiële klanten. Volvo heeft gebruikgemaakt van deze ‘share of mind’­strategie met haar veiligheidsimago.

Marketing 2.0 kwam in de jaren negentig op en richt zich op de emotionele binding tussen mensen en merken: ‘share of heart’. Apple en Nike zijn typisch voorbeelden van merken die je hart raken.

Ten slotte gaat marketing 3.0 weer een stapje verder. In deze ‘share of spirit’­ strategie wordt een beroep gedaan op de hogere waarden die mensen aanhangen in hun leven. We willen de maatschappij, de wereld verbeteren. Merken zoals Ben & Jerry’s sluiten hier op aan.

(bron: Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. New York: Wiley)