Social media beheer
Vroeger had je sociale controle, nu is er social media.

Social media beheer

Hoeveel rust zou het geven als je het social media beheer kunt uitbesteden? Ongemerkt gaat er behoorlijk wat tijd zitten in het bijhouden van alle kanalen zitten. Ik neem dat graag voor je uit handen.

We kunnen er niet omheen. De online wereld is niet meer weg te denken uit ons leven. We brengen er aardig wat tijd door, privé en zakelijk. Als bedrijf biedt dat kansen. Heel veel kansen zelfs. Je hebt er, net als voor de communicatiestrategie, wel een goede aanpak voor nodig. Een contentmarketingplan dus.

Social media als onderdeel van contentmarketing

Met contentmarketing definieer je als bedrijf hoe je jezelf online wilt presenteren en welke content je daarvoor nodig hebt. Wat wil je bijvoorbeeld bereiken? Het opbouwen van je merk, een goede relatie met je klanten, het informeren over nieuwe producten en ontwikkelingen, het afhandelen van klachten; mogelijkheden genoeg.

Bedenk ook hoe je wilt overkomen. Opereer je graag als een autoriteit binnen je branche of zoek je contact en verbinding met je klanten. Dan wil je graag weten wat er bij hen leeft. Welke producten zouden zij graag kopen? Hoe zien ze jou als merk?

Eerst gaan we een plan opstellen en bepalen welke kanalen ingezet worden en hoe we hier invulling aan gaan geven. Daarna bekijken we maandelijks wat de resultaten zijn en hoe we het eventueel bij kunnen sturen. Lees uitbesteden social media voor meer informatie over de aanpak hoe ik in 5 stappen het hele social media beheer verzorg. Gewoon goed geregeld!

contentplan voor social media opstellen
Contentplan voor social media opstellen.

Een contentplan opstellen

Het hoeft absoluut geen dikke uitgebreide rapportage te zijn, maar zonder plan ben je in ieder geval nergens. Dan beland je al snel in de situatie van “oh ja, nog snel even wat op Facebook en Instagram plaatsen”. Het is eind van dag en je ‘moet’ iets op social media doen. Dat gaat niet werken.

Juist wanneer de basis goed gestructureerd is, heb je daar omheen voldoende ruimte om ad hoc en spontaan dingen te posten. En wanneer je doel bekend is, kun je ook veel gemakkelijker de inhoud zoals teksten gaan maken.

Een paar tips voor het opstellen van een social media contentplan

  • Formuleer je strategie en doel. Wat wil je gaan bereiken met jouw aanwezigheid op social media? Wat wil je uitstralen en hoe wil je overkomen?
  • Bepaal welke kanalen je wilt (gaan) gebruiken.
  • Zet de grote lijnen uit. Wat weet je al voor de komende periode, het hele jaar, of dit kwartaal? Noteer belangrijke datums voor jouw bedrijf, voor jouw branche.
  • Bedenk wat jouw klant doet de komende periode.
  • Maak alvast een aantal algemene en neutrale berichten klaar. Denk bijvoorbeeld aan tips, quotes, weetjes etc. en verdeel deze over het tijdsblok.
  • Reserveer wekelijks tijd om berichten klaar te maken die inspelen op de actualiteit.
  • En reserveer dagelijks tijd voor interactie, dus om te kunnen reageren op reacties op jouw berichten.