de gunfactor van social selling

Social selling

Oei, ingewikkeld, tijdrovend, te commercieel, geen idee; wat moet ik met social selling? Het antwoord is eenvoudig, gewoon doen stapje voor stapje. Laten we eerst kijken naar het complete plaatje.

Social business > social media > social selling

Elk tijdperk kent zo zijn eigen type consument. Laten we eens kijken naar de millennials. Zij zijn vooral social consumers. Ze houden van flexiliteit, delen graag verhalen en ervaringen, en vinden het verhaal achter de organisatie (waarden, persoonlijkheid) ook heel belangrijk. Hier kun je als organisatie goed gebruik van maken. Met een social business, zorg je ervoor dat de consument meer betrokken raakt en meer invloed krijgt. Een social business is gebaseerd op vier pijlers:

  • people: zowel een mensgerichte gedeelte vanuit de organisatie (waardoor veranderingen binnen het bedrijf mogelijk worden) als een betrokken inzet van personeel bij social media.
  • process: hoe goed kan een organisatie zich aanpassen aan vernieuwing van processen en systemen.
  • innovatie: in hoeverre de organisatie openstaat voor een nieuwe marketingaanpak en moderne vormen van marketing.
  • content: content staat in dit geval voor het soort content dat organisaties online zetten. Zo moet het conversatie uitlokken en zorgen voor betrokkenheid en bereik. Tegelijkertijd verwachten fans en volgers ook dat de organisatie met een authentiek verhaal komt, waardoor zij zich kunnen binden aan de organisatie.

Social selling is het proces van het ontwikkelen van relaties als onderdeel van het verkoopproces. Tegenwoordig gebeurt dit vaak via sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest, maar het kan zowel online als offline plaatsvinden. (Wikipedia)

socialmedia marketing

Een social business is de ideale basis dus voor socialmedia marketing. Wat maakt de inzet van socialmedia marketing zo belangrijk? Natuurlijk draagt het bij aan je websiteverkeer en je vindbaarheid in zoekmachines. Maar het maakt het ook mogelijk om heel gericht en tegen lage kosten je doelgroep te targeten. Je creeërt trouwe fans, volgers en ambassadeurs.

Tijd om aan de slag te gaan. Maak een plan!
Een doel zonder plan, is slechts een wens. Het staat niet voor niets hier op de homepage ;).

Stel een socialmedia strategie op:

  • waarom: maak duidelijk waarom jouw organisatie social media wil inzetten.
  • nulmeting: door eerst op onderzoek uit te gaan, kun je daarna relevante stappen zetten. Kijk bijvoorbeeld naar wat je concurrent online doet, hoeveel en wat er gedeeld wordt over de organisatie en het product en wie influencers zijn in de branche.
  • swot-analyse; maak een social swot-analyse van je interne sterkten en zwakten en externe kansen en bedreigingen
  • strategie: waar wil je social media voor inzetten (denk aan service, exposure, beleving, leads, verkoop)
  • doelgroep: wie wil je bereiken, en waar ga je deze groep bereiken?
  • doelen: wat is je doel van de inzet van social media? Stel meetbare doelen op voor je bereik, websiteverkeer, leads, reviews etc.
  • kanaalkeuze: welke social media kanalen ga je inrichten en actief inzetten?
  • content: zorg dat je weet wat voor soort content je gaat delen.

Over content en de mogelijke type posts heb ik al eerder geschreven. Kijk eens bij de tips en ideeën die ik toen gaf over contentmarketing.

En dan ben je klaar. Tijd om aan de slag te gaan met social selling!