Kun je het je nog voorstellen, de tijd waarin we nog geen Instagram hadden? Hoe snel hebben we dit social media kanaal met zijn allen omarmd? Dagelijks checken we de feed, lachen om stories en bekijken de reels. Voor ondernemers een mooi medium om in te zetten in de communicatiestrategie.
Hoe het ooit begon
Instagram is in 2010 bedacht door Kevin Systrom en Mike Krieger. Hun idee was om een app te maken waarmee je foto’s kunt delen met vrienden en familie. De naam Instagram komt van de combinatie van de woorden ‘instant camera’ en ’telegram’. Aan die basisgedachte van Instagram is niets veranderd. Wel zijn er in de loop der jaren verschillende features bijgekomen, zoals de stories, hashtags en IGTV.
Wat moet je weten over Instagram?
Binnen Instagram heb je verschillende functionaliteiten. Hoewel alle uitingen bijdragen aan je zichtbaarheid, hebben ze toch elk zo hun eigen doel. Er zitten kleine nuance verschillen in de verschillende functies.
reel > groei en viraal effect
carrousel > educatie en informatie
story > vertrouwen en connectie
live > conversatie
post > zichtbaarheid en engagement
We schrijven er wat af
Een opvallend ding dat door de jaren heen is veranderd, is het gebruik van de caption (het bijschrift). Die wordt steeds langer. We schrijven steeds meer bij onze foto’s, het is inmiddels micro blog geworden. De maximale lengte van een caption is 2.200 karakters. Dat is best veel.
In 2020 had de gemiddelde caption 405 karakters, dat komt neer op zo’n 65 tot 70 woorden. Het blijft een beetje afwegen wat nu het beste is. Te lang is niet handig want dat wordt niet gelezen. En te kort is ook jammer want dan beperk je jezelf in het overbrengen van de boodschap.
Tips voor Instagram bijschriften
Om nog even verder te gaan op die bijschriften. Wat zijn nu tips voor het perfecte bijschrift? En waarom is dit belangrijk? Om met de tweede vraag te beginnen; een goed bijschrift zorgt ervoor dat de lezer langer bij je bericht blijft hangen. De afbeelding heeft de eerste aandacht getrokken, daarna is het de taak van de tekst om je lezer vast te houden.
In zo’n bijschrift kun je informatie over jezelf, je product/ dienst, je bedrijf stoppen, maar je kunt er ook interactie mee creëren. Zoals het vragen om een reactie, een vind-ik-leuk of een verwijzing naar je website geven. Kortom, de perfecte plek voor een call-to-action. Maar ik heb nog meer tips.
- Schrijf een geweldige eerste regel – Door het eerste deel van je Instagram bijschrift aantrekkelijk te maken, verleid je de lezer om verder te lezen.
- Voeg een call-to-action toe – Daar is ie weer. Gebruik je bijschrift nuttig en nodig je lezer uit tot actie.
- Voeg regelafbrekingen toe aan langere bijschriften – In principe wil je je bijschrift zo kort mogelijk houden. Wanneer je toch meer wilt schrijven, zorg er dan voor dat het leesbaar blijft. Verdeel de tekst dan in kleine hapklare blokken.
- Gebruik een consistente toon – Bij de meeste social media kanalen is de tone-of-voice informeel. Je wilt met je bijschriften een toon aanslaan die past bij je organisatie en communicatiestijl.
- Kies een aantal focusthema’s – Door 2 tot 3 thema’s te kiezen waarover je keer op keer schrijft, krijg je meer diepgang in je berichten en zal de loyaliteit van je lezers toenemen.
- Voeg opvallende emoji’s toe – Met emoji’s kun je wat meer persoonlijkheid aan je tekst toevoegen. Je kunt ze aan het begin van je bericht plaatsen, maar ook direct bij de call-to-action. Het trekt net wat meer aandacht en het geeft een beetje kleur aan je tekst.
- Gebruik hashtags om je vindbaarheid te vergroten – Goed gekozen hashtags kunnen je helpen meer volgers te krijgen, maar ze zijn ook erg geschikt om in contact te komen en langdurige relaties op te bouwen.
Maak vooral ook gebruik van de bijschriften voor je stories en IGTV. Veel mensen bekijken de stories zonder geluid. Door een bijschrift toe te voegen, kun je alsnog iets communiceren zoals het liken of op de link in je bio te klikken. En wanneer je een IGTV preview deelt naar je Instagram feed, wordt het bijschrift automatisch uit je video titel en beschrijving gehaald. Dan is het wel net zo handig als hier de juiste informatie staat.
• Gebruik deze tips om effectief aan de slag te gaan met jouw Instagram. En wil je meer weten over de strategische invulling van Instagram binnen jouw communicatiestrategie, neem gerust even contact op. Dan plannen we een kennismakingsgesprek in en bekijken we samen de mogelijkheden!