zakelijk bloggen. Hoe dan?

Bloggen voor je bedrijf: hoe je kunt groeien met waardevolle content

Onder zakelijk bloggen verstaan we ‘het schrijven van blogberichten voor bedrijven of organisaties’. Het is een belangrijke manier om de online aanwezigheid van een bedrijf te versterken, de reputatie te verbeteren en de interactie met klanten te verhogen. En het is dan ook net een tikkeltje anders dan ‘gewoon bloggen’. De achtergrond over bloggen in het algemeen kun je trouwens in een eerder verschenen artikel lezen: De kunst van bloggen: van definitie tot succesvolle strategieën.

Zakelijk bloggen moet je echt zien als een strategisch hulpmiddel om een bedrijf te promoten, de merkbekendheid te vergroten, thought leadership op te bouwen en leads te genereren. Door waardevolle en relevante inhoud te bieden, kun je de betrokkenheid van je doelgroep vergroten en hun vertrouwen winnen. Bedenk daarbij wel dat zakelijk bloggen consistentie, relevante onderwerpen en de juiste SEO-strategieën vereist om echt de zichtbaarheid in zoekmachines te kunnen vergroten.

Ontstaan van zakelijk bloggen

Het ontstaan van zakelijk bloggen kan worden teruggevoerd tot de opkomst van het internet. In de jaren 2000 groeide de blogcultuur enorm. In die tijd begonnen ook steeds meer bedrijven en organisaties te zien dat ze hun online aanwezigheid konden versterken door regelmatig blogs te plaatsen. En daarmee was het zakelijk bloggen geboren. 

In de loop van de tijd is zakelijk bloggen steeds belangrijker geworden. Het is nu voor veel bedrijven een vast onderdeel van de online marketingstrategie. Door te bloggen kun je als bedrijf je kennis en expertise delen met je publiek, en op die manier je reputatie versterken als een autoriteit in de markt.

Doelen zakelijk bloggen

Oké, je kunt je nu nog steeds afvragen waarom je als bedrijf moet bloggen. Het antwoord; daar zijn verschillende redenen voor te bedenken. Een paar mogelijkheden er uitgelicht: 

Versterken van de online aanwezigheid

Door regelmatig blogs te plaatsen, kun je  je online aanwezigheid versterken en zo meer bezoekers trekken naar je website. Dat kan vervolgens weer leiden tot meer leads en klanten.  

Verbeteren van de zoekmachine-optimalisatie

Door te bloggen verbeter je je positie in de zoekmachines. Zoekmachines geven namelijk de voorkeur aan websites die regelmatig met nieuwe en relevante inhoud komen. Door blogs te schrijven heb je dus regelmatig ‘iets nieuws’ aan je website toe te voegen en kun je beter vindbaar worden. PS Hoe ben jij op deze pagina terecht gekomen?

Positioneren als een autoriteit 

Door middel van zakelijk bloggen, kun je je als ondernemer positioneren als een autoriteit in jouw markt. Door kennis en expertise te delen, verbeter je je reputatie en kom je over als een betrouwbare bron van informatie voor jouw publiek.

Interactie met klanten 

Ga in gesprek. Met blogs kun je de interactie met je klanten verhogen. Je kunt de reacties op je blogberichten gebruiken om feedback van klanten te verzamelen. Een gemakkelijk en laagdrempelige manier om je producten of diensten te verbeteren.

Leads en klanten genereren 

En nog een stapje verder. Door blogs kun je zelfs leads genereren. Door je lezer aan te zetten tot actie, zoals het aanvragen van een offerte of het aanmelden voor een nieuwsbrief, kun je op een hele mooie manier leads en klanten verzamelen.  

Waar moet een goed zakelijk blog aan voldoen

Met de voorgaande achtergrondinformatie wil je natuurlijk direct aan de slag met het maken van blogs. Hoe maak je nu een goed zakelijk blog? Wat zijn belangrijke aspecten waar een blog aan moet voldoen.  

  • Relevante inhoud – Een goed blog moet relevante inhoud hebben die aansluit bij het publiek van het bedrijf en de doelstellingen van het bedrijf.
  • Hoge kwaliteit – Een goed blog moet van hoge kwaliteit zijn, met goede spelling, grammatica en een heldere structuur.
  • Uniek – Een goed blog moet uniek zijn, het moet nieuwe informatie bevatten en geen duplicaten zijn van andere inhoud.
  • Visueel aantrekkelijk – Een goed blog moet visueel aantrekkelijk zijn, met afbeeldingen en videomateriaal waar relevant.
  • Optimalisatie voor zoekmachines – Een goed blog moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, met gebruik van relevante zoekwoorden en meta-beschrijvingen.
  • Actiegericht – Een goed blog moet de lezer aanzetten tot actie, zoals het aanvragen van een offerte of het aanmelden voor een nieuwsbrief.
  • Responsive design – Een goed blog moet responsive zijn, het moet goed weergegeven worden op verschillende apparaten, zoals computers, tablets en smartphones.
  • Interactie – Een goed blog moet interactie met lezers mogelijk maken, door middel van reacties of call-to-actions

Door de punten goed in gedachten te houden, kun je als bedrijf effectieve blogs maken en mooie resultaten verwachten.  

Voorbeelden van onderwerpen voor een blog

Tot zover de theoretische tips. Dan nu een paar praktische tips. Wat zijn onderwerpen waarover je als bedrijf kunt bloggen:

  • Branche updates: de laatste ontwikkelingen en trends in de branche of markt waarin het bedrijf opereert.
  • Productnieuws : nieuwe producten of diensten die het bedrijf aanbiedt, of over updates of verbeteringen van bestaande producten of diensten.
  • Klantverhalen: deel succesverhalen van klanten die gebruik maken van de producten of diensten van het bedrijf.
  • Tips & Tricks: deel tips en trucs voor het gebruik van de producten of diensten of voor het oplossen van problemen die klanten kunnen tegenkomen.
  • How to: voor producten die wat uitleg nodig hebben, is het maken van instructies heel interessant. En vaak scheelt het ook weer met vragen op de helpdesk.
  • Event updates: Geef updates over beurzen, netwerkbijeenkomsten, of andere evenementen waar het bedrijf aan deelneemt.
  • Q&A: beantwoord veelgestelde vragen van klanten of potentiële klanten in een thematisch blog.
  • Guest blogger: experts uit de branche of klanten kun je laten schrijven over specifieke onderwerpen.
  • Case studies: Deel case studies of onderzoeken die relevant zijn voor de branche of de doelgroep van het bedrijf.

Wellicht heb je zelf nog allerlei andere ideeën. Perfect. En mocht je toch vastlopen, dan kan ik je helpen. Dan maken we samen een mindmap en komen er vast en zeker weer 50 nieuwe ideeën bij. Neem contact op.  

Hoe vaak moet je als bedrijf bloggen? 

Even samenvatten tot zover; je kent de theorie, weet waaraan een blog moet voldoen, hebt ideeën voor onderwerpen… maar dan. Hoeveel blogs moet je eigenlijk produceren? Wat is het ideale blogschema?

Dat hangt uiteraard van verschillende factoren af. Denk aan beschikbare middelen, de branche waarin je opereert en je doelgroep. Er is geen one-size-fits-all antwoord, maar hier zijn enkele richtlijnen om rekening mee te houden bij het bepalen van de frequentie van het bloggen:

  • Consistentie is belangrijk – Het is belangrijk om een consistent publicatieschema te hebben. Dus niet deze maand vier blogs en dan vervolgens een half jaar niets. Het regelmatig updaten van je blog laat zien dat je actief en betrokken bij je doelgroep bent. Kies dus een frequentie waarbij je consistent kunt blijven zonder de kwaliteit van je inhoud op te offeren.
  • Kwaliteit boven kwantiteit– Het is beter om minder vaak te bloggen en interessante, waardevolle inhoud te leveren dan vaak te bloggen met middelmatige inhoud. Zorg ervoor dat elke blogpost relevant, informatief en goed geschreven is. En ga niet bloggen om het bloggen.
  • Onderzoek je doelgroep – Begrijp de voorkeuren en het gedrag van je doelgroep. Onderzoek hoe vaak zij bereid zijn blogs van jouw bedrijf te lezen. Dit kan variëren per branche en doelgroepsegment. En ook wanneer ze daar bij voor hebben. Lezen ze het liefst tijdens kantooruren of juist in het weekend. 
  • Efficiëntie van middelen – Overweeg de middelen die je tot je beschikking hebt, zoals het beschikbare personeel en de tijd die nodig is voor het onderzoek en het schrijven van blog. Bedenk goed wat haalbaar is binnen je bedrijf.

Over het algemeen wordt aanbevolen om minimaal één keer per maand te bloggen. Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Zo zijn er succesvolle bedrijfsblogs die wekelijks of zelfs meerdere keren per week publiceren.  

Bloggen effectief integreren in marketingstrategie

Identificeer je doelgroep

Begrijp wie je ideale lezers zijn en wat hun behoeften en interesses zijn. Dit helpt je bij het creëren van relevante en waardevolle content die aansluit bij hun verwachtingen. Het opstellen of gebruiken van een persona is een handig hulpmiddel hiervoor.

Bepaal je doelstellingen

Stel duidelijke doelen vast voor je blog, zoals het vergroten van merkbekendheid, het genereren van leads, het opbouwen van thought leadership, het vergroten van websiteverkeer, etc. Dit helpt je bij het meten van het succes en de effectiviteit van je blog. Anders weet je nog niet of je het goed doet of niet.

Ontwikkel een contentstrategie

Plan je blogonderwerpen, publicatieschema en content op basis van je doelgroep en doelstellingen. Zorg voor een goede balans tussen informatieve, educatieve en promotionele inhoud. Niemand wil alleen maar promotionele artikelen lezen, maar zo af en toe kun je dit prima inzetten. Je wilt immers leads en omzet genereren.

Optimalisatie voor zoekmachines

Voer zoekwoordonderzoek uit en integreer relevante zoekwoorden in je blogartikelen. Optimaliseer ook je metagegevens, zoals titels en metabeschrijvingen, om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. De meeste CMS hebben hier handige plugins voor. En eventueel kun je het ook uitbesteden aan een seo-expert.

Promoot je blog

Maak gebruik van sociale media, e-mailmarketing en andere kanalen om je blogartikelen te delen en te promoten. Moedig lezers aan om je inhoud te delen via social sharing-knoppen en vraag om reacties en feedback.

Contact met je lezers

Beantwoord opmerkingen en vragen van je lezers, en moedig discussies aan. Dit helpt bij het opbouwen van een community, een verbindende factor en het vergroten van de betrokkenheid van je doelgroep. Mensen helpen graag een ander, maak daar gebruik van.

Meet en analyseer

Gebruik analysetools, zoals Google Analytics, om het verkeer naar je blog te volgen, de betrokkenheid van je lezers te meten en de prestaties van je blog te evalueren. Pas je strategie aan op basis van de verzamelde gegevens.

Blijf leren en verbeteren

Houd de trends en ontwikkelingen rondom bloggen in de gaten. Leer van succesvolle bloggers en experimenteer met nieuwe benaderingen en technieken om je eigen blog te verbeteren.

Door bloggen op een strategische manier te integreren in je marketingstrategie, kun je waardevolle content creëren, je merk versterken en de betrokkenheid van je doelgroep vergroten. Het vergt consistentie, planning en analyse, maar kan uiteindelijk resulteren in groei en succes voor je bedrijf.

Succes, zet ‘em op!