communicatie optimalisatie traject

Hoe houd je alles in balans? De website bijhouden, blogs schrijven, nieuwsbrieven versturen, social media beheren… En dan ook nog je bedrijf runnen. De meeste ondernemers vinden het lastig. Daarom heb ik het Communicatie Optimalisatie Traject ontwikkeld. Het zorgt ervoor dat je door de bomen het bos weer ziet. Het biedt structuur, houvast en uiteindelijk dus rust. Zo kun jij je weer bezighouden met je dagelijkse zaken. 

Communicatie en optimalisatie

De woorden ‘communicatie’ en ‘optimalisatie’. Misschien heb je er wat mee, misschien niet. Ik heb bewust voor deze woorden gekozen. Communicatie omdat het gaat om alles wat je doet, zegt, schrijft en uitstraalt. Bewust en onbewust. En optimalisatie omdat er altijd wel iets te verbeteren is. Van goed naar beter, zullen we maar zeggen. Waarschijnlijk gaan er al heel veel dingen goed. En dat is fijn. Misschien gaat nog niet alles even goed. Neem dan zeker de tijd om kritisch naar je communicatie te kijken. Er valt altijd wat te winnen.
Fase 1 – Voorbereiden
Inventariseren en plannen
Fase 2 – Uitvoeren
Praktisch en concreet aan de slag
Fase 3 – Doel behalen
Meer rust en tijd door de verbeteringen

Verderop lees je hoe de verschillende fasen precies worden ingevuld. Door in ieder geval stap voor stap alle communicatiemiddelen te analyseren en verbeteren, krijg je een goed overzicht en houd je grip op alles. Want uiteindelijk wil je dat alles goed geregeld is zodat je verder kunt groeien.

De voordelen op een rij

✓ perfecte inzet van communicatiemiddelen die voor jou werken
✓ professionele uitstraling van je bedrijf door consistente communicatie
✓ tijd besparen door samen te werken
✓ volledig inzicht door uitgebreid overzicht
✓ ervaar een gevoel van rust
✓ ga vol vertrouwen weer verder bouwen

Communicatie Optimalisatie Traject

Hoe werkt het Communicatie Optimalisatie Traject?

We beginnen allereerst met een kennismaking. Wel net zo handig. Een inventarisatie van wie je bent, waar je voor staat en waar je zoal tegenaan loopt. Vaak komen dan de eerste communicatievraagstukken al wel naar boven waarmee we de verschillende fasen gaan doorlopen.

Fase 1 - Voorbereiden | Brainstormen en Plan van Aanpak

Na de inventarisatie plannen we een brainstormsessie. Het doel hiervan is om uit te zoomen van je eigen onderneming. Van afstand kijken we zo breed mogelijk naar alle kansen. Misschien zijn er wel nieuwe doelgroepen te vinden, of andere zoekwoorden die goed voor je werken?

We brengen in ieder geval in kaart welke communicatiemiddelen er al gebruikt worden en welke er nog ingezet kunnen worden. Dat is nodig om uiteindelijk een Plan van Aanpak te kunnen maken. Geen dikke rapportage, maar een compact overzicht van wat je wilt bereiken en wat er moet gaan gebeuren. Je hebt immers een doel nodig om te kunnen scoren.

In zo’n rapportage vind je verschillende elementen. Zie het maar als bouwstenen die zorgvuldig worden samengevoegd. Perfect gebalanceerd zoals de keien op de afbeelding hierboven. 

Fase 2 - Uitvoeren | Praktisch en concreet aan de slag

En daarmee komen we bij de volgende stap: de optimalisatie, oftewel de uitvoering. Tijd voor actie, we gaan bouwen. Heel praktisch en concreet gaan we stap voor stap alle communicatiemiddelen en -uitingen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het bewaken van een consistente huisstijl of het opstellen van een strategisch social media plan. Maar ook aan praktische zaken zoals het herzien of redigeren van de website teksten, het ontwikkelen van sjablonen voor e-mails of nieuwsbrieven, het controleren van al je online vermeldingen of het opzetten van een aantal blogartikelen. In totaal heb ik meer dan 75 punten verdeeld over 12 blokken die we onder de loep gaan nemen.

In hoeverre je deze werkzaamheden zelf wilt doen of liever wil uitbesteden, dat bespreken we natuurlijk samen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik je adviseer en de grote lijnen uitzet, waarna jij het zelf oppakt. We kunnen ook gaan ‘samen’werken. Dat wil zeggen dat we de taken verdelen en samen aan de slag gaan. Of ik neem je alles uit handen en verzorg het volledig zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je dagelijkse werkzaamheden. Drie mogelijkheden, de keuze is aan jou.

  • Optie A | Zonder zorgen alles uitbesteed. Je wilt alle acties die nodig zijn voor het verbeteren helemaal uitbesteden. Geen probleem, ik zorg dat het goed geregeld wordt.
  • Optie B | Samen de taken verdelen. De taken uit het Plan van Aanpak gaan we verdelen. Jij bepaalt wat je zelf kunt en wilt doen, ik doe de rest.
  • Optie C | Met advies alles zelf doen. Je krijgt de tools en gaat daarmee zelf aan de slag. Waar nodig zorg ik uiteraard voor de begeleiding en aanvullend advies.

Fase 3 - Doel behalen | Meer rust en tijd

Ongeacht de vorm waarin we samenwerken, op een gegeven moment komen we aan bij het doel dat we hebben gesteld. We hebben bereikt wat we wilden. Alle communicatie is verbeterd. Een geruststellende gedachte. 

Je hebt (weer) overzicht en grip op alles wat moet gebeuren. Nu is het alleen nog een kwestie van bijhouden, onderhouden en continueren. Dat gaat niet vanzelf, dat klopt. Maar de basis is er, die is gewoon goed geregeld. Dat geeft je rust, meer tijd en alle ruimte om je weer volledig te richten op jouw onderneming en te doen waarmee je ooit begonnen bent. 

Laten we beginnen!

Klinkt dit goed? Neem dan contact op, ik vertel je er heel graag meer over. 

Mail naar info@decommunicatieassistent.nl of bel 06 15 122 350. 

Tot binnenkort!

 

Of download de Brochure Communicatie Optimalisatie Traject als je alles nog even rustig wilt nalezen.