Stap voor stap naar een nieuwe website

Oké je hebt besloten, het is tijd om de website aan te pakken. Nieuwe look, andere teksten en meer passend bij deze tijd en bij de fase waarin je bedrijf nu zit. Mooi, goed idee. Maar hoe pak je dat aan? Wat komt er allemaal bij kijken? Dat is best veel.

Geen zorgen, ik help je

Zoals het spreekwoord zegt; je hoeft niet de hele trap te overzien om de eerste stap te zetten. Oftewel stapje voor stapje. Eerst kijken we waar je nu staat en waar je naartoe wilt. Vervolgens bepalen we de route en stellen we een plan van aanpak op. Gewoon een praktische overzicht waarin komt te staan wie wat wanneer gaat doen. En dan kunnen we aan de slag en gaat de nieuwe website zijn vorm krijgen. Even een korte toelichting per fase.

route stap voor stap nieuwe website

Kopje koffie drinken

Eerst gaan we dus kennismaken. De beste resultaten haal je namelijk met mensen waarmee je een klik hebt. Laten we het eens hebben over jouw stip op de horizon. Wat is je doel? En hoe past de website daarbij? Misschien heb je al ideeën, misschien ook niet. Belangrijk is dat we eerst weten wat je wilt en waar je naartoe wilt.

Strategie en structuur

In een volgende afspraak of sessie bepalen we de strategie en de grote lijnen voor de structuur. Een brainstormsessie is daar een perfect middel voor. Met een groepje gaan we dan brainstormen over de strategie, de doelgroep en daarna over de inhoud van de websiteTip: het is aan te raden om mensen vanuit verschillende disciplines binnen de organisatie bij elkaar te brengen. Iedereen heeft zo zijn/ haar eigen invalshoek en inzichten.

Tijdens de brainstormsessie is een open sfeer belangrijk. Alle input is welkom. Er is geen goed of fout. Gaandeweg krijgen we in deze fase een lijst met doelen en subdoelen. Die gaan we ordenen. En dan gaan we kijken naar mogelijkheden om het te bereiken. We gaan dus de route bepalen.

Plan van Aanpak

Als de brainstormsessie voorbij is, zit je vol met nieuwe ideeën en enthousiasme. Ik zal ervoor zorgen dat alles wat voorbij is gekomen, wordt uitgewerkt in een Plan van Aanpak. Geen zorgen, het wordt natuurlijk geen standaard verhaal of dikke rapportage voor in de la, maar gewoon een op maat uitgewerkt plan. Speciaal voor jouw situatie.

Tijd voor actie

En dan is het tijd voor actie. Als bijlage bij het Plan van Aanpak ontvang je een actielijst. In die lijst staat wie er wanneer wat moet gaan doen. Heel concreet en voor iedereen duidelijk. Hoe verzamelen we alle input? Wie schrijft de teksten? Wat is aan beeldmateriaal beschikbaar? Om de flow erin te houden, is het in deze uitvoerende fase belangrijk om goede afspraken over de planning te maken. Het tempo erin houden, maar wel realistisch blijven over het tijdspad.

Afronding

Het doel is behaald. De website staat. Klaar voor SEO en SEA als dat nodig is. En om natuurlijk enthousiast op al jouw social media kanalen te delen. Zo kijken we terug op een fijne samenwerking.