Veel ondernemers zuchten bij de gedachte aan contentcreatie. Het kost zoveel tijd. Mijn standaard reactie ‘dat valt wel mee’. Maar waarom komt die gedachte ‘content kost tijd’ toch zo vaak voor. En in hoeverre klopt het überhaupt? In dit blog ga ik verder op in en deel ik mijn visie over contentcreatie.
Waarom denken we dat content zoveel tijd kost?
Het gevoel dat contentcreatie een tijdrovende klus is, komt vaak voort uit een gebrek aan structuur. Zonder duidelijke planning lijkt het namelijk alsof je telkens opnieuw het wiel moet uitvinden. Maar is tijd dan écht het probleem? Of speelt iets anders een rol?
Wat zijn de werkelijke uitdagingen bij contentcreatie?
Hoewel tijd vaak als argument wordt aangedragen, zijn er meestal andere oorzaken waarom het niet zo lekker gaat met de content. Een paar veel voorkomende ‘problemen’ op een rij:
Gebrek aan strategie
Veel ondernemers hebben geen helder plan en creëren ad hoc content. Mocht het een geruststelling zijn, het zijn niet alleen de zelfstandige ondernemers, maar zelf grote organisaties die zich hier schuldig aan maken.
Te hoge eisen aan perfectie
De drang om altijd iets unieks of briljants te maken, werkt verlammend. Het hoeft echt niet eindeloos bijgeschaaft en aangepast te worden. Het hoeft niet 100% perfect. Sterker nog, maak het liever realistisch, persoonlijk, tikje imperfect en authentiek. Dat komt veel fijner over bij je doelgroep.
Niet weten waar te beginnen
Zonder concrete ideeën of een contentkalender kan het heel erg overweldigend voelen. Ineens is content een groot ding, terwijl als je denkt in 1 post, dan wordt het ineens een stuk kleiner èn beter behapbaar.
De kern? Het probleem zit dus zeker niet altijd in de tijd, maar vaak in het ontbreken van overzicht en een werkbare aanpak.
Hoe maak je contentcreatie makkelijker?
Oké tot zover de analyse van het probleem. Wat is dan de oplossing? Die zit hem in mijn beleving altijd in het kleiner maken van de taak.
- Denk in kleine stukjes: Grote campagnes of lange blogs lijken intimiderend. Begin met een klein idee, dat is je basis en werk van daaruit verder.
- Plan vooruit: Gebruik een contentkalender om overzicht te creëren en momenten te reserveren voor creatie. En wees daarbij reeel in het tijdsblok. Een jaar vooruit kijken is erg groot, een maand of een week is vaak al een stuk gemakkelijker.
- Recycle slim: Je hoeft niet altijd iets nieuws te bedenken. Hergebruik en herformuleer eerdere content. Eerder schreef ik al over een marketing contentplan en de vele verschillende mogelijkheden, doelen en vormen.
Ga daar slim mee om. Zo bespaar je jezelf tijd. Zo wordt content maken leuker én efficiënter als je het eenvoudig houdt.
Waarom consistentie cruciaal is in contentmarketing
Voor het geval je nu denkt, laat die content maar even zitten. Ik zie wel hoever ik kom zonder. Dan wil ik je toch een paar overwegingen meegeven.
Want als je geen content maakt, laat je in ieder geval een paar kansen liggen.
Om te beginnen daalt je zichtbaarheid. Zonder nieuwe content verslapt de aandacht van je publiek. En dat biedt natuurlijk mogelijkheden voor je concurrenten. Zij kunnen de ruimte vullen die jij niet benut. Maar op de lange termijn verlies jij als persoonlijkheid/ merk/ organisatie je relevantie. Met consistente content houdt je merk top-of-mind bij je doelgroep. En als ze dan een keer iemand nodig hebben, dan… precies.
Content is de brug tussen jouw merk en je publiek.
Door niets te doen, maak je die afstand groter.
Klaar om content, de creatie en planning makkelijk te maken?
Content maken hoeft geen hoofdpijn te geven. In mijn Workshop Contentplanning leer je hoe je gestructureerd en moeiteloos interessante content maakt. Samen zorgen we ervoor dat je tijd wint, impact maakt én plezier hebt in het plannen.