het gaat niet om de buitenkant

Contentmarketing

“Maar het gaat niet om de buitenkant, het gaat om de binnenkant.” Dat wordt nog wel eens gezegd als we verwijzen naar het uiterlijk van iemand. Het geeft niet hoe je eruit ziet, het gaat erom wat je (inhoudelijk) te vertellen hebt.

Nou denk ik dat het wat betreft marketing en communicatie niet helemaal opgaat. Natuurlijk moet je inhoud interessant zijn, de content moet passen bij jouw onderneming en je doelgroep. Maar hoe je de boodschap brengt, bepaalt natuurlijk wel of het uberhaupt aankomt.


Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij content, inhoud of informatie voor de consument, wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.” – Wikipedia


Bij contentmarketing wil je een juiste balans vinden tussen content oftewel inhoud, tevredenheid van je gebruikers en conversies. Mensen vinden het leuk om iets van jou en van je organisatie te horen, te lezen te zien. Vertel waar je mee bezig bent, informeer ze over iets binnen je vakgebied of betrek ze bij keuzes die je wilt gaan maken.

contentstrategie

In de contentstrategie bepaal je welke content je op welke kanalen wilt plaatsen. Met andere woorden; wat vertel je waar. Een Facebookbericht heeft een andere lading dan een uitgebreid blogbericht. En een LinkedInartikel schrijf je met en andere insteek dan een post op Instagram.

Met een contentstrategie zorg je voor het bedenken, creëren en distribueren van nuttige content. Daarnaast helpt het je in het bereiken van je doelen. Je wilt de resultaten immers kunnen meten.

doelen van contentmarketing

Hoewel je uiteindelijk met al je uitingen als doel hebt, om je onderneming ‘in the picture’ te zetten, kun je toch verschillende doelen nastreven met content marketing. Wat dacht je van:

  • vermaken > plaats grappige filmpjes, organiseer een quiz
  • inspireren > forum vragen beantwoorden
  • informeren > handleiding, e-book, blog
  • overtuigen > reviews van tevreden klanten

En als je dan de inhoud ook nog goed weet te verpakken; in het juiste format (foto, e-book, tekst), met een mooi jasje (denk aan je huisstijl) en op het juiste moment, dan kun je gegarandeerd veel bereiken met contentmarketing.