
Contentplanning
We leven een groot deel van onze tijd online. Zowel zakelijk als privé. Voor ondernemers biedt dat kansen. Heel veel kansen zelfs. Je hebt er alleen, net als voor de communicatiestrategie, wel een goede aanpak voor nodig. Tijd voor contentplanning dus.
Met een gestructureerd plan voor al je content, bepaal je hoe je jezelf online wilt presenteren en welke content je daarvoor nodig hebt. En dan bedoel ik niet alleen je social media content, maar ook die voor je website, blogs en nieuwsbrieven.
Wat wil je bijvoorbeeld bereiken met je content? Het opbouwen van je merk, een goede relatie met je klanten, informatie geven over nieuwe producten en ontwikkelingen, het afhandelen van klachten? Mogelijkheden en kansen genoeg.
Daarnaast bedenk je ook hoe je wilt overkomen. Opereer je graag als een autoriteit binnen je branche of zoek je juist laagdrempelig contact en verbinding met je klanten. Wil je weten wat er bij hen leeft? Welke producten zij graag kopen? Hoe ze jou zien als merk? Of deel je liever tips en kennis en informeer je hen over nieuwe ontwikkelingen. Het kan allemaal. Maar bedenk wel; ander doel, andere content.
Nu heb je twee opties voor je contentplanning; je wilt het leren hoe je het zelf kun doen. Dan is de Workshop Contentplanning geschikt voor jou. Of je wilt iemand die je helpt. Dan gaan we samen de basis opzetten, een overzicht maken en het daarna uitvoeren. Als je wilt, kun je het zelfs helemaal uitbesteden
Content goed geregeld door..
… de beste kanalen bepalen
… doelen en strategie uitwerken
… praktisch contentplan opstellen
… creatie van creatieve content
… maandelijks resultaat bekijken
Praktisch & aan de slag
Download: Content Inspiratiekaart. Met ideeën voor als je het even niet weet.
Lees ook eens: Hoe creëer je content voor al je kanalen.
Nou, je moet niets. Het is wel handig. Met een contentstrategie bepaal je namelijk welk type content je voor welke doelgroep met welk doel op welk moment gaat inzetten. Een contentstrategie geeft je overzicht en helpt je om te plannen. Zo weet je vooraf wat je gaat doen. En loop je niet allerlei content ad hoc te maken. Bovendien kun je na verloop van tijd heel goed meten wat het effect van je strategie is geweest.
De frequentie van nieuwe content hangt af van je doel en doelgroep. En niet te vergeten ook van jouw eigen middelen en inzet. Je kunt prima 2-3 keer per week nieuwe content publiceren als je voldoende input hebt en dat vol kunt houden. Bedenk wel dat de kwantiteit van je content niet ten koste moet gaan van je kwaliteit.
Ideeën verzamelen voor je content is een doorlopend proces. Je hebt bijna altijd meer dan je denkt. Het is hooguit een kwestie van structureren. Zo maak je dingen mee, spreek je mensen en zie en lees je dingen van anderen. Ook dat is content, mits je het goed inzet. Het hoeft dus niet altijd nieuwe content te zijn, het hoeft ook niet altijd een uitgebreid verhaal van 500 woorden te zijn. In mijn Workshop Contentplanning ga ik daar uitgebreid op in.
De keuze van je social media kanaal hangt af van je bedrijf en je doelgroep. Wat past bij jou. En waar is je doelgroep te vinden. Daarnaast adviseer ik altijd om klein en selectief te beginnen. Je hoeft niet op elk platform aanwezig te zijn. Het beter om er 1 of 2 goed te doen, dan 6 kanalen half.
Er zit een groot verschil in content voor social media en voor nieuwsbrieven en blogs. Het belangrijkste verschil is de levensduur. Een socail media post is vluchtig, snel weer verdwenen en vergeten. Een nieuwsbrief blijft al wat langer hangen. En een goed geschreven blog kan misschien wel maanden of jaren mee. Met blogs kun je ook je vindbaarheid vergroten, zelfs lang nadat je het gepubliceerd hebt. Een social media post is meer op zichtbaarheid gericht.