bloggen het ontstaan en strategieen

De kunst van bloggen: van definitie tot succesvolle strategieën

Ja ja, een blog over bloggen, dat verzin je niet. Of toch wel. De aanleiding was de vraag van een onderneemster. Zij vroeg zich af of bloggen nog wel zin had, of ze er aan moest beginnen en hoe het eigenlijk precies allemaal in elkaar zit. 

Ik besprak met haar hoe het werkt, wat ideeën en mogelijkheden voor haar bedrijf en hoe ze dat kon aanpakken. Lang verhaal kort, het gaf mij direct ook inspiratie om een blog over bloggen te maken ;).

De achtergrond van bloggen

Bloggen [het werkwoord van ‘een blog maken’] is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Het is een manier om gedachten, ideeën en informatie te delen met de rest van de wereld. Of je nu iemand bent die zijn passie wil delen of een bedrijfseigenaar die zijn merk wil opbouwen, bloggen biedt een platform voor wat je wil zeggen of laten zien. En het wordt steeds populairder.

In dit artikel gaan we dieper in op de definitie van een blog, de oorsprong van bloggen, tips voor het schrijven van een goed blog, de kracht van zakelijk bloggen en enkele ideeën voor blogonderwerpen.

De definitie van het woord blog

Een blog (afgeleid van het woord “weblog”) is een online platform waar personen of bedrijven regelmatig artikelen, posts of updates delen over specifieke onderwerpen. Een blog kan persoonlijk, educatief, vermakelijk, zakelijk of een combinatie van deze doelen hebben. Het biedt een interactieve ruimte waar lezers, de bezoekers van het blog kunnen lezen en reageren. 

Hoe is bloggen ontstaan?

Bloggen begon in de jaren 90 als een vorm van online dagboek. Een log op het web. Een plek waar mensen hun persoonlijke gedachten en ervaringen deelden. Later ontwikkelde het zich tot een medium voor het delen van kennis, nieuws en opinies. Met de opkomst van gebruiksvriendelijke platforms en contentmanagementsystemen (CMS) werd bloggen nog toegankelijker en populairder.

Hoe maak je een goed blog?

Oké leuk en aardig, maar stel nu dat je zelf wilt beginnen met bloggen. Hoe doe je dat dan? Je gaat natuurlijk niet zomaar wat doen, je wilt een goed blog maken. Een paar punten om over na te denken:

  • Voor wie – Ken je doelgroep en stem de inhoud af op hun behoeften en interesses. Inderdaad hèt basisprincipe binnen de marketing. En het is ook van toepassing voor bloggen.
  • Wat – Schrijf boeiende en informatieve inhoud met een duidelijke structuur. Niets zo vervelend als een lang verhaal, zonder een indeling met (tussen-)kopjes. Dat gaat niemand lezen. Maak zeker ook gebruik van afbeeldingen, video’s en andere media om je inhoud te versterken en aan te kleden.
  • Hoe – Gebruik aantrekkelijke titels en inleidingen om de aandacht van lezers te trekken. Voordat je blog überhaupt gelezen gaat worden, moet je natuurlijk eerst de aandacht zien te krijgen van je bezoeker. Een pakkende titel helpt daarbij.
  • Wanneer – Houd je blog regelmatig bij met consistente updates. Eenmalig een stuk tekst online plaatsen is niet voldoende. In principe blijft zo’n blog altijd online staan totdat jij het er weer afhaalt. Check dus regelmatig of de inhoud nog wel klopt. Als het oude informatie is, dan kan dat verwarrend zijn.
  • Waarom – Ga in gesprek met je lezers en reageer op opmerkingen om betrokkenheid te bevorderen. Bij de meeste blogplatformen kun je instellen of je reacties wilt ontvangen. Als je dit doet, en mensen reageren op je blog, zorg dan dat je zelf ook weer reageert. Zo houd je een beetje leven in de brouwerij en heb je contact met je doelgroep.

Bloggen is dus helemaal niet zo moeilijk, je schrijft en vertelt over dingen waar je enthousiast over bent. En ja, dat geldt ook voor bedrijven. Als organisatie wil je dat bloggen een onderdeel is van je marketingcommunicatiestrategie. Meer over Zakelijk Bloggen lees je in … je raad het al… het blog ‘Bloggen voor je bedrijf: hoe je kunt groeien met waardevolle content’.