lap de regels voor online content aan je laars

De regels aan je laars lappen

Lap de regels aan je laars. Het was de titel van een artikel op Frankwatching een paar jaar geleden. Nou, daar wilde ik meer van weten.

Regels voor online content

Bij het maken van content hou ik inderdaad ook zoveel mogelijk ‘de regels’ in acht. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat het altijd perse nodig is. Het zijn immers de uitzonderingen die een regel bevestigen. En vaak is het ook gewoon een kwestie van proberen. Werkt iets voor jouw organisatie, prima houden zo. Werkt het niet, pas het dan zo snel mogelijk aan.

Goed, een paar regels voor online content die je aan je laars kunt lappen:

  • Content hoeft niet altijd direct resultaat op te leveren. Dat is namelijk niet reëel en zeker niet haalbaar. Soms heb je gewoon een contactmoment met je klant of potentiële klant. Je plaatst een bericht en iemand leest dat. Niets meer en niets minder. Vergelijk het met een folder die huis-aan-huis aan huis verspreid wordt. Je pakt het uit de brievenbus, je bekijkt het en misschien koop je iets. Misschien ook niet.
  • Ook hoef je niet alleen maar snelle content te maken. Oké, het is een feit dat onze aandachtsspanne de laatste jaren steeds korter is geworden. Maar dat betekent niet dat we ons helemaal niet meer kunnen concentreren. Als het maar interessant genoeg is, dan maakt het voor de lezer niet uit als een blog of artikel wat langer is.
  • En tenslotte hoef je ook niet altijd consistent te zijn. En dan bedoel ik van die vaste dagen; maandag is vraagdag, dinsdag is videodag, donderdag is blogdag etc. Ja, het kan houvast geven aan je vaste fans (voor het geval ze niet kunnen onthouden welke dag het is ;)). Maar eerlijk is eerlijk, het is ook een beetje saai en gelukkig gebeurt het steeds minder. Zorg gewoon voor afwisseling, dat wordt veel meer gewaardeerd. Wissel verschillende typen content, zoals tekst, video of foto af en laat het meer spontaan ontstaan.

Geen taalpurist

Overigens lap ik wel meer regels aan mijn laars. Zo kunnen er best taal- en typefouten in mijn teksten zitten en ben ik zeker geen taalpurist. Ik begin een zin gerust met Want, wanneer dat goed uitkomt. En de ‘d’ of ’t’ wil ook nog weleens misgaan. Wat ik in ieder geval niet doe, is zinnen onnodig lang maken. Of zinnen met tangconstructies. Of teksten met overdreven vakjargon, Engelstalig termen of oudhollandse woorden. Dat leest niet prettig en is zeker niet (digitaal) toegankelijk. Als tekstschrijver en copywriter richt ik mij liever op de inhoud en het doel van de tekst.

Het hele artikel is hier te lezen. Een aanrader.