Waarom zelf doen, als een tekstschrijver het beter kan

Een belangrijk deel van al je communicatie uitingen bestaat uit tekst. Natuurlijk, een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar teksten heb je toch ook altijd nog nodig. Ter verduidelijking van je boodschap, als aanscherping of als instructie. Dat maakt niet. 

Nu kun je hard zwoegen om zelf de teksten te gaan maken. Maar eerlijk is eerlijk, niet iedereen lukt dat even goed. Laat staan dat je er tijd voor vrij wilt maken. Dus hup, op zoek naar iemand anders die dat kan doen. Op zoek naar een tekstschrijver dus.

Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is iemand die professioneel teksten schrijft voor verschillende doeleinden. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor een website, blog, advertentie, nieuwsbrief, social media bericht, brochure, persbericht of welk ander marketingmateriaal dan ook. 

Het doel van een tekstschrijver is om duidelijke, aantrekkelijke en overtuigende teksten te schrijven die de aandacht trekken van de lezer en de boodschap overbrengen die de opdrachtgever wil uitdragen. Daarnaast kan een tekstschrijver ook bestaande teksten redigeren of herschrijven. Dan wordt er dus uitgegaan van een bestaande tekst die wordt verbeterd.  

Hoe zoek je een goede schrijver?

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden bij het zoeken naar een goede tekstschrijver:

  • Zoek naar een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het soort tekst dat je nodig hebt. Simpel gezegd, als je bijvoorbeeld een website wilt laten maken, zoek dan naar een tekstschrijver die ervaring heeft in het schrijven van webteksten.
  • Kijk of de tekstschrijver over voldoende ervaring beschikt. Een tekstschrijver met enkele jaren ervaring zal waarschijnlijk beter in staat zijn om aan je verwachtingen te voldoen dan iemand zonder ervaring. En het scheelt ook in de overdracht. Voordat een tekstschrijver aan de slag kan, zul je hem of haar een briefing moeten geven. Een ervaren tekstschrijver heeft vaak aan een half woord al genoeg.
  • Zoek naar tekstschrijvers die goede reviews hebben van eerdere opdrachtgevers. Dit is meestal wel een goede indicatie van de kwaliteit van het werk van de tekstschrijver.
  • Let ook op de stijl en toon van de teksten die de tekstschrijver heeft geschreven. Zijn de teksten duidelijk en aantrekkelijk? Passen ze bij de doelgroep en het doel van de tekst? En passen ze bij jouw als organisatie? Je wilt bijvoorbeeld geen schrijver die super formeel schrijft, als jij juist heel joviaal tegen je klanten bent. 
  • Zoek naar tekstschrijvers die open staan voor feedback en bereid zijn om aanpassingen te maken aan de tekst als dat nodig is. Dit geeft aan dat ze geïnteresseerd zijn in het behalen van het best mogelijke resultaat.

Wanneer heb je een contentschrijver nodig?

  • Als je een website of andere online content wilt laten maken, kun je heel goed een tekstschrijver inschakelen. Deze kan helpen bij het schrijven van duidelijke, aantrekkelijke en overtuigende teksten voor je website of blogs en social media-berichten.
  • Als je nieuw marketingmateriaal wilt laten maken. Het schrijven van teksten voor bijvoorbeeld advertenties, brochures, persberichten of nieuwsbrieven kun je heel goed uitbesteden.
  • Als je bepaalde kennis of expertise hebt, maar moeite hebt om dit op een duidelijke en aantrekkelijke manier op papier te zetten. Dit is een hele mooie en komt erg vaak voor. Als ondernemer ben je waarschijnlijk erg goed in wat je doet. Je hebt ontzettend veel kennis van jouw vak, maar om het goed op papier te krijgen, wil nog wel eens lastig zijn. Iemand anders kan je dan helpen om je ideeën en kennis juist op een begrijpelijke manier op papier te zetten.
  • Als je tijd tekort komt. Hoe vaak komt het wel niet voor dat teksten nodig hebt voor een bepaalde deadline. Dan kan een tekstschrijver je helpen om even een sprintje te maken zodat je op tijd klaar bent.

Nadelen van een tekstschrijver

Is het dan alleen maar geweldig en goed? Nee dat ook weer niet. Er zijn een paar (mogelijke) nadelen waar je rekening mee kunt houden als je van plan bent om een tekstschrijver in te huren:

  • Kosten | Het inhuren van een tekstschrijver kost geld. Of je dat veel of weinig vindt, hangt natuurlijk af van wat het je oplevert. En hoe vaak je nieuwe teksten nodig hebt. Kwestie van even een rekensommetje maken.
  • Tijd | Het kan tijd kosten om de juiste tekstschrijver te vinden en om het werk aan hem of haar te geven.
  • Communicatie | Er kan soms miscommunicatie ontstaan tussen jou en de tekstschrijver als je niet duidelijk aangeeft wat je verwacht. Zorg er dus voor dat je duidelijke instructies geeft en weet heb voor jezelf duidelijk wat je precies verwacht.
  • Aanpassingen | Als je aanpassingen wilt, kan dit extra tijd en kosten met zich meebrengen. Dit ligt uiteraard aan de afspraken die je hebt gemaakt, of niet.
  • Creativiteit | Soms kan het moeilijk zijn om de juiste tekstschrijver te vinden die aan je verwachtingen voldoet. En die ook nog in staat is om creatieve en unieke teksten te schrijven. Maar ja, dat geldt natuurlijk voor alle medewerkers die je inhuurt. Dus als je eenmaal een goede klik met iemand hebt, koester die dan.