blog contentplan voor social media

Zo maak je een plan voor jouw social media

Oh ja, nog even wat op Facebook en Instagram posten. Het is eind van de dag en je ‘moet’ nog iets op social media plaatsen. Maar eigenlijk was het er helemaal bij ingeschoten. En dan moet je ook nog gaan nadenken over WAT je precies wilt gaan vertellen. Dat kan beter. En meer gestructureerd. Tijd voor een contentplan.

strategie plan actie

Van strategie naar plan en actie

Een goed plan is het halve werk. Het is niet voor niets een vast onderdeel van het opzetten van een communicatiestrategie.

En, het geldt ook voor social media beheer. Als je even gaat googelen, kom je al snel allerlei mooie contentkalenders tegen. Handig om als uitgangspunt te gebruiken. De vertaling naar jouw eigen bedrijf, product of dienst moet je echter nog wel even doen.

Tips voor het opstellen van een contentplan voor social media

  • Formuleer je strategie en doel. Wat wil je gaan bereiken met jouw aanwezigheid op social media? Wat wil je uitstralen en hoe wil je overkomen?
  • Bepaal welke kanalen je wilt (gaan) gebruiken.
  • Zet de grote lijnen uit. Wat weet je al voor de komende periode, het hele jaar, of dit kwartaal?
  • Noteer belangrijke datums van jouw bedrijf, van jouw branche.
  • Bedenk wat jouw klant doet de komende periode.
  • Maak alvast een aantal algemene en neutrale berichten klaar. Denk bijvoorbeeld aan tips, quotes, weetjes etc. en verdeel deze over het tijdsblok.
  • Reserveer wekelijks tijd om berichten klaar te maken die inspelen op de actualiteit.
  • En reserveer dagelijks tijd voor interactie, dus om te kunnen reageren op reacties op jouw berichten.

Met deze tips kun je ongetwijfeld goed aan de slag. Voor je het weet, heb je een goed contentplan voor jouw social media.

En kom je er niet uit of wil je liever het social media beheer uitbesteden, neem dan gerust contact met mij op. Dan zorg ik gewoon dat het goed geregeld wordt.