Online marketing is niet moeilijk, het is alleen een kwestie van keuzes maken. Waar of niet waar, feitelijk doet het antwoord er niet toe. Het gaat erom hoe je als ondernemer online marketing beleeft. Hoe kijk je er tegenaan? En wat verwacht je ervan? Er worden verschillende definities op na gehouden. En iedereen geeft er zo zijn of haar eigen draai aan. In dit blog lees je er meer over.
Het begon met een idee
Voor de meeste ondernemers geldt dat ze ooit begonnen met een bepaald business idee. Dat kan een product of dienst zijn geweest, of misschien zelfs een combinatie ervan. Vanuit dat idee is het bedrijf gegroeid. Een beetje promotie hier, een aanbeveling daar en zo af en toe eens een gerichte campagne.
Misschien heb je tot nu toe alles zelf gedaan, misschien heb ondertussen verschillende experts om je heen verzameld. Hoe dan ook zolang het werkt, werkt het. Totdat het moment daar is aangekomen dat het gaat schuren. Het loopt wel, maar diep van binnen weet je dat het beter zou kunnen.
Kortom, het moment is aangebroken dat je je gaat verdiepen in al je marketingcommunicatieactiviteiten en haast vanzelfsprekend kom je dan ook bij online marketing terecht. Een aanlokkelijk activiteit omdat je met relatief weinig budget veel zou kunnen bereiken. Zou kunnen, want in de praktijk blijkt het nog niet zo gemakkelijk. Een goede strategie en de juiste keuzes blijven belangrijk.
Online marketing – de definitie
Online marketing wordt gedefinieerd als ‘een verzameling van alle activiteiten om een merk, product of dienst online (via internet) onder de aandacht te brengen’. Je deelt je boodschap dus via online kanalen. Een groot voordeel van online marketing is dat het goed meetbaar is. Het effect en bereik van een boodschap zijn gemakkelijk in cijfers uit te drukken.
Even ter aanvulling. Online marketing wordt ook wel aangeduide met internet marketing, digitale marketing, web marketing of growth hacking. De tegenhanger van online marketing is offline marketing, ook wel traditionele marketing genoemd. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in tijdschriften, radio- en televisiereclame of billboards aan de kant van de weg.
Online marketing volgens Google
Google hanteert, hoe kan het ook anders, zijn eigen definitie voor online marketing. Ze beschouwen het als ‘een investering in je bedrijf en geven verschillende tips om er voor te zorgen dat je marketingdoelen behaalt’. Ze bedoelen met online marketing in deze context dus online adverteren. Ze leggen overigens wel heel duidelijk het verschil uit tussen advertenties en online zoekresultaten.
Om volgens Google een succesvolle online advertentie te maken, hebben zij deze checklist:
- duidelijke (logische) navigatiestructuur
- contactgegevens moet makkelijk vindbaar zijn
- afbeeldingen verbeteren het gebruiksgemak
- voordelen van product/ service moeten duidelijk zijn
- geschikt voor mobiel
- links naar bijvoorbeeld social media
Verder hangt het succes natuurlijk van verschillende andere dingen af. Zo heeft het bod dat je instelt invloed, maar ook de kwaliteit van je advertentie en de landingspagina waarop bezoekers terechtkomen.
Vormen van online marketing
Goed, het begrip online marketing hebben we nu helder. Dan komen we bij de verschillende vormen. Je kent er vast al een paar, denk maar eens aan e-mail, social media, advertenties, en het verbeteren van je positie in zoekresultaten. Elk digitaal kanaal heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. En elk kanaal heeft zijn eigen tak binnen het marketing vakgebied met specialisten die er helemaal in thuis zijn. Afhankelijk van je doelgroep en boodschap kies voor één van de volgende specialisaties:
- E-mail marketing
- Search adverteren
- Social media marketing
- Zoekmachine optimalisatie
- Affiliate marketing
- Display adverteren
De verschillen tussen deze specialisaties, zitten in het ‘verkeer’ en de ‘kosten’. Aan de ene kant heb je vormen die zich vooral richten op het genereren van verkeer, dus bezoekers naar je website trekken. Display adverteren en Search adverteren zijn zulke betaalde vormen. Aan de andere kant zijn er vormen waar je niet betaald voor bezoekers, zoals e-mail marketing en zoekmachine optimalisatie. Deze zijn vooral gericht op bereik en bekendheid genereren. Social media zit er tussenin. Daar kun je zowel gratis posts plaatsen, als tegen betaling berichten promoten.
Wat is e-mail marketing?
Bij e-mail marketing bedenk je strategieën om je doelgroep in te laten schrijven voor een mailinglijst. Vaak zie je dat hiervoor een gratis e-book of whitepaper wordt gegeven. In ruil voor hun e-mail adres krijgen bezoekers handige tips of andere waardevolle informatie. Het moet in ieder geval wel een link hebben met je product of dienst. Nadat mensen zich hebben ingeschreven, kun je ze benaderen met e-mails. Dat kan zelfs helemaal geautomatiseerd gaan met een e-mail funnel. De bedoeling is natuurlijk dat je mensen informatie geeft die voor hen belangrijk is en dat ze uiteindelijk enthousiast worden voor jouw product of dienst.
Wat is search advertising?
Deze ken je gegarandeerd. Onder search advertising verstaan we de betaalde zoekresultaten, je weet wel die eerste resultaten bovenaan je scherm als je iets in Google zoekt. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine, dus search advertising (SEA) kan een hele effectieve manier zijn om potentiële klanten te bereiken. Vooral omdat mensen op Google vaak gerichter op zoek zijn naar iets dan op Facebook. Lees ook maar eens dit Blog over Vindbaarheid in Google – Van winkelstraten en woonboulevards.
Wat is social media marketing?
Wie is er niet dagelijks actief op social media. De meesten van ons wel. Met social media marketing kun je hier gebruik van maken. Via kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kun je meer bekendheid voor je product of dienst genereren. Bedenk daarbij goed op welk kanaal jouw doelgroep is te vinden. Je kunt er beter voor kiezen om één kanaal goed in te zetten, dan drie op een verkeerde manier.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Deze vorm van online marketing kan soms wat lastiger zijn. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) probeer je je zo in te richten dat deze door Google als heel belangrijk wordt gezien voor bepaalde zoekopdrachten. Stel jij bent op zoek naar een communicatieadviseur in Twente, dan wil ik natuurlijk dat mijn website hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt ;). Je moet dus kiezen welke zoekopdrachten en zoektermen voor jouw product of dienste interessant zijn.
Voor zoekmachine optimalisatie zijn drie dingen belangrijk:
- technische optimalisatie. Laadt de website snel en is deze goed leesbaar?
- on-page optimalisatie. Heb je relevante content (beeld en tekst) die passen bij de zoekopdracht?
- off-page optimalisatie. Zijn er voldoende relevante links naar je website?
Wanneer je op al deze punten goed scoort, zul je relatief hoog in de zoekresultaten staan.
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing wordt ook referal marketing genoemd. Het is een vorm waar degene die jouw producten of diensten promoot, beloond wordt voor het converterende verkeer dat hij doorstuurt naar je website. Een affiliate maakt daarvoor gebruik van een speciale trackingcode, die registreert van welke website jouw bezoeker/ klant afkomstig is. Deze vorm zie je vaak bij blogs en vergelijkingssites. Een goede keuze om meer conversies te realiseren.
Wat is display adverteren?
Display advertenties zijn banner advertenties die op de website van een ander getoond worden. Je kunt er hele specifieke (doel-) groepen mee instellen. De advertentie staat dan op websites waar jouw doelgroep op zoek is naar informatie over jouw product of dienst. Display advertising werkt vooral goed in de beginfase van de customer journey, dus op het moment dat iemand nog bezig is informatie te verzamelen en verder nog geen keuze heeft gemaakt.
Waarom is online marketing zo populair?
Simpel, omdat het zoveel voordelen heeft. Het geeft een heel goed en meetbaar inzicht in alles wat je doet. Je bent voor een langere periode goed zichtbaar bij je doelgroep. En last but not least, het is relatief goedkoop.
Belangrijke tip – Ongeacht welke vorm van online marketing je ook kiest, zorg wel dat je alles goed meet. Bepaal je doel (leads genereren, conversies realiseren of bekendheid) en stel Google Analytics goed in.