hoeveel paginas moet een website hebben

Hoeveel pagina’s moet een website hebben?

Hoewel er geen regels zijn over het aantal pagina’s van een website, zijn er wel bepaalde elementen die elke goede website nodig heeft. De antwoorden van je basisvragen uit de structuuropzet moeten er in ieder geval op terug te vinden zijn. Dus wie, wat, waarom, voor wie en hoe.

De indeling van je website

De meest minimale indeling van een website heeft in ieder geval:

  • home
  • beschrijving product / dienst
  • werkwijze
  • over ons
  • contact

Daarnaast zijn er nog talloze mogelijkheden om je website verder aan te kleden. Sterk afhankelijk van het doel van de website. Zo kun je extra pagina’s maken voor offerte aanvragen, reviews, een blog, FAQ pagina, vacatures, nieuwsrubriek etc.

Wanneer je website meer een webshop is, dan heb je een aantal wettelijke vereisten. Je hebt dat een beveiligde website nodig en tekstuele pagina’s met algemene voorwaarden, retourvoorwaarden, klachtenregeling en privacy disclaimer. En natuurlijk alle contactgegevens van adresgegevens, telefoonnummer, email tot KvK en BTW nummer. Zodat je kunt voldoen aan de Wet Koop op afstand (link Wikipedia).

De homepagina

De voordeur van je website. Of misschien ook niet? In de praktijk zullen veel bezoekers via andere pagina’s je website binnenkomen. Toch is een goed opgezette homepage belangrijk voor bezoekers om hun weg te kunnen vinden. Ze moeten in één oogopslag kunnen zien, waar ze zijn en met wie ze te maken hebben. Vanuit commercieel perspectief zijn er veel tips te vinden om vanaf deze homepage uiteindelijk zoveel mogelijk conversie te genereren. Denk aan belangrijke zoekwoorden die op de pagina staan, een duidelijk aanbod en een call-to-action boven de vouw.

Inhoudelijke pagina’s

Afhankelijk van je dienst of product volgen er daarna een aantal inhoudelijke pagina’s oftewel datgene dat je doet of biedt. Een webshop heeft tientallen, honderden productpagina’s, een dienstverlener beschrijft zijn diensten zo uitgebreid mogelijk.

Qua type pagina’s kun je een onderscheid maken tussen statische pagina’s (meestal informatief van aard) en (trans-)actiepagina’s (bijvoorbeeld betaling voldoen, formulier invullen, offerte aanvragen, inschrijven voor een nieuwsbrief).

Hoe je invulling kunt geven aan de Over ons pagina en de Contactpagina, lees verder in de blogs Wat is een over ons pagina? en Wat staat er op de contactpagina?

website actueel houden

En dan, is de website live. Zo, dat is klaar. Geen omkijken meer naar… Helaas, dat is niet het geval. Je zult regelmatig moeten checken of je website nog actueel is. In praktische zin, dus kijken of de vermelde gegevens nog kloppen en of linkjes nog werken. Maar ook in strategische zin, dus of de website nog aansluit bij je visie, je doelen en je doelgroep.

Behoefte om hier een keer over te sparren? Laten we even een afspraak maken!