why waarom heb je een website nodig

Inderdaad je hebt echt een website nodig

Zelfs de bakker op de hoek heeft een eigen website. De tijd dat organisaties twijfelden ‘Heb ik wel een website nodig?’ is al lang voorbij. Over het algemeen is het antwoord heel simpel: ja.

Eigenlijk is het niet eens zo lang geleden dat veel organisatie geen website hadden. Het was niet nodig, ze konden hun klanten ook op andere manieren bereiken. Hoe anders is het anno 2021. De tijd dat je bijvoorbeeld een bouwbedrijf hebt met zo’n 100 medewerkers en geen eigen website, dat komt zelden voor. En toch, er zijn nog altijd ondernemers, winkeliers, kleine lokale bedrijven voor wie de noodzaak er nog niet was. Vorig jaar werd het ineens pijnlijk duidelijk wat dat kon betekenen. De gewone real life wereld bestond even niet. De online wereld leefde voort. Met stoom en kokend water werden er websites en webshops opgetuigd. Vaak met groot succes.

Dit betekent niet automatisch dat iedereen ‘zomaar iets online’ moet gaan doen. Er zijn wel degelijk verschillen. Je moet weten waar je doelgroep zit, wat je met een website wilt bereiken en hoe je het gaat inpassen in je bedrijfsvoering als onderdeel van je communicatiestrategie.

doel van de website

Laten we daarom beginnen met de strategie. Een website is immers een onderdeel van je communicatiestrategie. Vanaf het eerste moment van ontwikkeling wil je helder hebben wat het doel is. Dat kan zijn:

informeren – de website functioneert dan als online digitale folder. Je geeft (zoveel mogelijk) informatie over je product of dienst. Het is eenrichtingsverkeer en bestaat uitsluitend uit zenden.

profilering – met de website creĆ«er je een bepaalde identiteit. Je zorgt voor zichtbaarheid en bereikbaarheid.

interactie – je gebruikt de website om in gesprek te komen met je klanten. Je geeft informatie en ontvangt daarop reacties, vragen en ervaringen.

verkoop – het doel van de website is primair om een product of dienst te verkopen, oftewel je richt je op conversies.

basisvragen voor de structuur

Vervolgens bepaal je de structuur. In de basis heb je daar maar vijf vragen voor nodig. Deze vragen zorgen ervoor dat je teruggaat naar de kern van je onderneming en niet alleen denkt vanuit je aanbod.

Wie zijn we?

Wat doen we?

Waarom doen we dat?

Voor wie doen we dat?

Hoe doen we dat?

Daarna kun je verdergaan met de uitwerking van de navigatie en andere details. Verzamel het juiste tekstmateriaal en ondersteun het met beeldmateriaal. Uiteraard zorg je daarbij telkens en consequent dat het past bij de bedrijfsstrategie en de manier waarop je wilt overkomen.

Meer over verschillende soorten webpagina’s lees je in Hoeveel pagina’s moet een website hebben?