tips voor emailing

Tips voor een effectieve e-mailing

Je wilt natuurlijk precies weten wie jouw klanten zijn, wat ze doen, wat ze willen. Dus zul je regelmatig moeten meten. Kijken wat de behoefte is en hoe je daar op in kunt spelen. De samenstelling van jouw klanten verandert voortdurend, maar ook de behoefte van diezelfde vaste trouwe klant verandert.

Mijn favoriete tip: beloon je vaste klanten!

Verwerk een van deze punten eens in je eerstvolgende e-mailing:

  • Geef iets weg. Van een verjaardagspresentje tot een exclusieve korting. Door trouwe klanten te belonen, kom je niet alleen sympathiek over, maar zorg je vaak ook voor meer kliks en betrokkenheid.
  • Vraag het eens. Vraag gerust actief om bepaalde gegevens. Laat de klant het voordeel (persoonlijk afgestemde informatie) ervan inzien en ze geven het graag door.
  • Laat de klant kiezen, liefst direct in de e-mail. Kies voor een checkbox of radiobutton in je mail. Na het kiezen, worden er (onzichtbaar) filters opgeslagen. Handig voor de klant, en ook zeker voor jou!
  • Zet een win-back campagne op. Hoe win je inactieve nieuwsbriefabonnees en/of klanten terug? Stuur een mail als iemand bijvoorbeeld al een jaar geen aankoop heeft gedaan, met de strekking ‘we missen je’ of ‘ken je ons nog?’

Natuurlijk, meten is weten

Heb je je mailingbestand goed op orde, overweeg dan eens een A/B test voor nog meer conversie. Met een A/B test verzend je twee verschillende versies van je e-mailing om te bekijken welke het beste presteert. Belangrijk daarbij is wel dat je maar 1 ding verandert, zodat je precies weet wat het effect is. Ideeën voor een A/B-test

  • Naam afzender. Wat zorgt voor meer opens, je bedrijfsnaam (vertrouwen) of bijvoorbeeld de naam van een medewerker (persoonlijker)?
  • Onderwerpregel. Soms is een kleine tekstwijziging al genoeg voor grote verschillen in het aantal mailtjes dat geopend wordt.
  • Verzenddag en -tijdstip. Wanneer is je doelgroep het meest actief? Doordeweeks, of misschien wel in het weekend
  • Lay-out. Denk eens aan verschillende lettertypen, wel of geen afbeelding en kleur van de tekst/ achtergrond.
  • Call-to-action. Een CTA is cruciaal voor je doorklikratio. Denk aan woordkeuze, kleurgebruik en de positie binnen je e-mail. Een mooi punt om te testen dus.

> Aan de slag! En heb je even wat hulp nodig voor je eerstvolgende mailing? Bel gerust, ik help je graag.