Even goed uitlijnen en weer verder.

Over wielen uitlijnen, winkelwagentjes en communicatie

Met een techneut en autoliefhebber als partner wordt er hier thuis regelmatig over auto’s en banden gesproken. Zo leerde ik dat het belangrijk is dat de wielen goed uitgelijnd zijn.

Wat heeft dit met communicatie te maken? Meer dan je in eerste instantie verwacht. 

Stel je hebt een auto. Je laat twee keer per jaar de banden verwisselen; van zomer naar winter en van winter naar zomer. Dan zorgt de garage er standaard voor dat de wielen weer netjes opnieuw worden uitgelijnd. Het kost je een paar tientjes, maar het is nodig om prettig en veilig te kunnen rijden. 

Op zich verandert de auto niet. De aandrijving ook niet. En misschien heb je zelfs ook wel dezelfde velgen in gebruik. Toch is het nodig om de boel uit te lijnen omdat de auto anders gaat trekken. Dat wil je niet. Je wilt zonder onnodige inspanningen recht vooruit blijven rijden.

Nog een vergelijking. 

Stel je gaat naar de supermarkt om boodschappen te doen. Je pakt een winkelwagentje om je spullen in te doen. Je merkt al snel dat deze niet lekker loopt, hij spoort niet helemaal. Letterlijk. De wagen trekt telkens naar één kant, waardoor jij moet tegensturen. Het boodschappen doen wordt zo een stuk inspannender. Natuurlijk lukt het je aan het eind van de rit wel. Maar het had soepeler gekund… 

Waarom zou dit met jouw communicatie anders zijn? 

Stel je hebt een bedrijf, je bent ondernemer. In de loop van de tijd heb je verschillende communicatiekanalen in gebruik genomen en diverse middelen ingezet. Er zijn misschien zelfs meerdere mensen die je ondersteunen met allerlei specialisaties, intern dan wel extern. 

Dan klinkt het toch niet meer dan logisch om eens in de zoveel tijd alles weer even goed uit te lijnen? Net zoals je bij je auto doet en net zoals de supermarkt de winkelwagens onderhoudt.

Dat is wat Communicatie Optimalisatie kan betekenen. 

Wanneer zullen we afspreken?