social media planningstool

Tips voor tools – 5 x Social media planningstool

Wanneer je actief bent op social media merk je al snel dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten. Hoe handig zou het dan zijn om je werkzaamheden te batchen. Oftewel, periodiek een aantal social media bericht inplannen. Een stuk efficiënter dan elke keer één los bericht maken. Dat is het moment wanneer je op zoek gaat naar een social media planningstool. En daar zijn er genoeg van. Ik heb er een paar voor je uitgelicht.

Voorbereiding social media content

Goed gereedschap is het halve werk. Een goede voorbereiding ook. Zo moeten je social media kanalen gewoon goed zijn ingericht. Tip: check nu direct eens hoe jouw kanalen zijn. Is je bedrijfsomschrijving helder? Heb je een goede profielfoto of logo ingesteld? Zijn je contactgegevens correct ingevuld? Denk ook aan openingstijden als je die hebt. In mijn blogs over social media beheer vind je trouwens nog veel meer tips.

Daarna is het tijd om aan de slag te gaan. De meeste social media planningstools zijn superhandig als hulpmiddel om het effect van je berichten te monitoren. In de statistieken zie je precies hoe je berichten scoren en wat ze bereiken. Zeker wanneer je het in combinatie met Google Analytics verder opvolgt.

Met een social media planningstool heb je één centrale plek voor alle accounts en houdt je overzicht over al je online communicatie uitingen. Sommige tools hebben en gratis versie en een betaalde versie beschikbaar. Het verschil zit uiteraard in de mogelijkheden van de tool.

Een paar social media planningstools uitgelicht

  • Laten we beginnen met Coosto. Met deze tool heb je één omgeving voor alle kanalen. In de contentkalender zie je per dag alles wat je aan berichten hebt ingepland. Je kunt de tool zelf testen door een gratis demonstratie aan te vragen op www.coosto.com/nl.
  • Een andere tool is Hootsuite. Aan de hand van kolommen kun je berichten inplannen en deze samen met teamleden beheren. Hootsuite is geschikt voor zo’n 20 netwerken waaronder Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest en Twitter. Er zijn verschillende betaalde abonnementen beschikbaar en je kunt de tool tot drie social media account gratis gebruiken. Kijk op hootsuite.com voor alle informatie.
  • De tool Planoly werkt heel iets anders. Het is een gratis Instagram tool die vooral handig is om foto’s vanaf je telefoon in te plannen. Je ziet ook direct hoe je Instagram feed er uit komt te zien. Je kunt berichten automatisch inplannen of een melding laten sturen. Op planoly.com zie je hoe dat werkt.
  • In Studio for makers kun je schakelen tussen Facebook en Instagram, beide van Meta. Het verschil met de voorgaande tools is dat je hier ook direct kunt bekijken wat je advertenties hebben gedaan. De tool is gratis en je kunt gemakkelijk reageren op reacties op jouw berichten. Het is toegankelijk via je eigen Facebook account.
  • Later is een beetje vergelijkbaar met Studio for makers. Deze tool is ook weer geschikt voor verschillende social media kanalen. Met de gratis versie kun je een maximum van 30 berichten inplannen. Met de betaalde versie van Later.com kun je meer. Daarmee kun je namelijk ook Instagram Stories inplannen en een first comment opgeven, bijvoorbeeld met hashtags.

Ik heb voor mijn eigen kanalen en voor klanten inmiddels met verschillende tools gewerkt. Maar… ben ook altijd heel nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Dus laat het gerust weten als je zelf nog leuke tips hebt!