david ogilvy - marketeer en tekstschrijver

Ode aan een tekstschrijver

David Ogilvy wordt gezien als een van de grootste marketeers en tekstschrijvers van de twintigste eeuw. Hij wist waar hij over sprak en heeft (als selfmade man) de wereld van marketing en tekstschrijven veranderd.

Ogilvy overleed in 1999 op 88-jarige leeftijd op zijn chateau in Frankrijk. Hij heeft de opkomst van het internet niet echt meegemaakt. Toch is zijn manier van werken en benadering van teksten en verhalen nu nog steeds relevant.

Sterker nog: ze zijn méér waar dan ooit tevoren. Dit geldt niet alleen voor online teksten, ook voor verhalen die voor een magazine of clubblad worden geschreven. En het mooie is dat zijn ‘regels’ geen rocket science zijn. Iedereen kan ze makkelijk toepassen in zijn dagelijkse schrijfbezigheden.

Mensen die goed denken, schrijven goed. Wollig denkende mensen schrijven wollige aantekeningen, mails en toespraken. Je kent ze vast wel 😉

Tips van Ogilvy, de tekstschrijver

  1. Schrijf zoals je praat, zo natuurlijk mogelijk.
  2. Gebruik korte woorden, zinnen en alinea’s.
  3. Gebruik nooit jargon. Je komt dan over als een pretentieuze betweter.
  4. Schrijf nooit meer dan twee alinea’s over één onderwerp.
  5. Controleer alles wat je uitstuurt.
  6. Stuur nooit iets weg op de dag dat je het geschreven hebt. Lees het de volgende morgen hardop voor en verander punten als het nodig is.
  7. Als een tekst echt belangrijk is, vraag dan iemand om mee te kijken.
  8. Wat wil jij dat de ontvanger na het lezen van jouw tekst gaat doet? Maak dat voor jezelf duidelijk voordat je begint met schrijven.
  9. Als je echt actie wil, schrijf dan niet maar ga persoonlijk naar iemand toe!

Best logisch allemaal.

Denk na voordat je begint met schrijven

Sommige van deze regels spreken helemaal voor zich en de andere misschien iets minder. Maar het begint ermee dat je goed nadenkt voordat je gaat schrijven. En, denk ook na over wat je wilt dat de lezer gaat doen.

Als je iemand alleen wilt informeren, is dit heel iets anders dan wanneer je wilt dat iemand een actie gaat ondernemen.

Het schrijven van een goede tekst is dan ook 80 procent denken en 20 procent doen. Veel succes en plezier met het schrijven van je teksten!


Lees ook eens:

https://www.decommunicatieassistent.nl/tips-teksten-schrijven/

https://www.decommunicatieassistent.nl/hoe-je-krachtige-call-to-actions-creeert-die-conversies-stimuleren/